Bibliography


  • Murakami, Yasuhiko. 2002. Lévinas Phénoménologue. Grenoble: Editions Jérôme Millon.
    Résumé : " N'oubliez pas que je suis phénoménologue ", disait un jour Lévinas à l'un de ses amis philosophes lors d'une discussion. Tel est le parti que prend délibérément ce livre, écrit par un jeune chercheur japonais, à l'écart des récupérations philosophiques, et le plus souvent idéologiques, dont l'œuvre de Lévinas est généralement l'objet. Avec une audace cependant maîtrisée par une lecture attentive et rigoureuse de tous les textes, avec un esprit critique qui pourra choquer tant il va à l'encontre des idées reçues, l'auteur tente de dégager les structures d'une pensée qui, à travers ses évolutions, se montre d'une remarquable cohérence, dans la confrontation qui n'a cessé de la hanter avec la question du non-sens. Structures, pourrait-on dire, " en feuillets ", qui se redoublent et s'enchevêtrent aux différents registres successivement rencontrés, comme en une amplification des problématiques initiales. C'est bien le phénoménologue de la facticité humaine, d'entrée de jeu à l'écart de Heidegger, qui est ici étudié, et non pas le philosophe rangé sous telle ou telle bannière. Certes, ce livre laisse ouvertes pas mal de questions. Mais c'est là son plus grand mérite. Loin d'induire à un sommeil dogmatique, d'ordre métaphysique, il montre jusqu'à quelles profondeurs inouïes plonge l'œuvre de Lévinas, et quel champ de problèmes la phénoménologie se doit de traiter, tout au moins, puisqu'il s'agit de la facticité humaine, en tant qu'anthropologie phénoménologique.
    Mots-clés : Phenomenology, Philosophy, French.


  • Nagel, Thomas. 1974. « What Is It Like To Be A Bat ? ». The Philosophical Review 83 (4): 435. doi:10.2307/2183914. http://www.jstor.org/discover/10.2307/2183914?uid=3738016&uid=2&uid=4&sid=21101075370483.

  • Nauts, S., Langner, O., Huijsmans, I., Vonk, R., et Wigboldus, D. H. J. 2014. « Forming Impressions Of Personality: A Replication And Review Of Asch's (1946) Evidence For A Primacy-Of-Warmth Effect In Impression Formation ». 163. https://repository.ubn.ru.nl/handle/2066/128034.
    Résumé : Asch's seminal research on "Forming Impressions of Personality'' (1946) has widely been cited as providing evidence for a primacy-of-warmth effect, suggesting that warmth-related judgments have a stronger influence on impressions of personality than competence-related judgments (e. g., Fiske, Cuddy, & Glick, 2007; Wojciszke, 2005). Because this effect does not fit with Asch's Gestalt-view on impression formation and does not readily follow from the data presented in his original paper, the goal of the present study was to critically examine and replicate the studies of Asch's paper that are most relevant to the primacy-of-warmth effect. We found no evidence for a primacyof- warmth effect. Instead, the role of warmth was highly context-dependent, and competence was at least as important in shaping impressions as warmth.
    Pièce jointe Full Text PDF 189.9 ko (source)

  • Noothigattu, Ritesh, Gaikwad, Snehalkumar 'Neil' S., Awad, Edmond, Dsouza, Sohan, Rahwan, Iyad, Ravikumar, Pradeep, et Procaccia, Ariel D. 2017. « A Voting-Based System For Ethical Decision Making ». Arxiv:1709.06692 [Cs] (septembre 19). http://arxiv.org/abs/1709.06692.
    Résumé : We present a general approach to automating ethical decisions, drawing on machine learning and computational social choice. In a nutshell, we propose to learn a model of societal preferences, and, when faced with a specific ethical dilemma at runtime, efficiently aggregate those preferences to identify a desirable choice. We provide a concrete algorithm that instantiates our approach; some of its crucial steps are informed by a new theory of swap-dominance efficient voting rules. Finally, we implement and evaluate a system for ethical decision making in the autonomous vehicle domain, using preference data collected from 1.3 million people through the Moral Machine website.
    Mots-clés : Computer Science - Artificial Intelligence, Computer Science - Computer Science and Game Theory, Computer Science - Computers and Society.


  • Overgaard, Søren, et Michael, John. 2015. « The Interactive Turn In Social Cognition Research: A Critique ». Philosophical Psychology 28 (2) (février 17): 160-183. doi:10.1080/09515089.2013.827109. https://doi.org/10.1080/09515089.2013.827109.
    Résumé : Proponents of the so-called “interactive turn in social cognition research” maintain that mainstream research on social cognition has been fundamentally flawed by its neglect of social interaction, and that a new paradigm is needed in order to redress this shortcoming. We argue that proponents of the interactive turn (“interactionists”) have failed to properly substantiate their criticisms of existing research on social cognition. Although it is sometimes unclear precisely what these criticisms of existing theories are supposed to target, we sketch two possibilities: interactionists can either accept the primary explanandum addressed by mainstream social cognition research—namely mindreading—and claim that interactionism contributes some hitherto neglected but necessary component of a successful explanans, or they can argue that mainstream research has focused on a misconceived explanandum. We argue that interactionist claims of both sorts are problematic.
    Mots-clés : Mindreading, Social Cognition, Social Interaction.

  • Plato,. 2012. Phaedrus. CreateSpace Independent Publishing Platform.

  • Platon,. 2007. Le Banquet. 5e édition revue et corrigéeᵉ éd. Paris: Flammarion.

  • Platon,. 2007. Phèdre. Paris: Le Livre de Poche.

  • Podolsky, Robin. 2016. « L'aimé Qui Est L'aimée: Can Levinas' Beloved Be Queer? ». European Judaism: A Journal For The New Europe 49 (2): 50-70. http://www.jstor.org/stable/44630871.
    Résumé : Emmanuel Levinas' teachings with regard to the other, the erotic and fecundity can speak powerfully to questions of Queer politics, morality and justice. Levinas' insistence on the inalienability of human rights which supersede the bourgeois social contract, the interpersonal as the locus of goodness and his interest in the moral possibilities of the affectional and erotic offer stirring possibilities. So does his insistence that each person is a unique event in being, irreducible to genus (or gender). But what about Levinas' formulations which appear to reinscribe heteronormative and patriarchal ideas about gender and family? Levinas scholars disagree about how to read these texts. This article provides a close reading of one of Levinas' more provocative texts to derive a queer reading that honours the teacher.

  • Reybrouck, Mark. 2020. Musical Sense-Making: Enaction, Experience And Computation. London: Routledge.
    Résumé : Musical Sense-Making: Enaction, Experience, and Computation broadens the scope of musical sense-making from a disembodied cognitivist approach to an experiential approach. Revolving around the definition of music as a temporal and sounding art, it argues for an interactional and experiential approach that brings together the richness of sensory experience and principles of cognitive economy. Starting from the major distinction between in-time and outside-of-time processing of the sounds, this volume provides a conceptual and operational framework for dealing with sounds in a real-time listening situation, relying heavily on the theoretical groundings of ecology, cybernetics, and systems theory, and stressing the role of epistemic interactions with the sounds. These interactions are considered from different perspectives, bringing together insights from previous theoretical groundings and more recent empirical research. The author’s findings are framed within the context of the broader field of enactive and embodied cognition, recent action and perception studies, and the emerging field of neurophenomenology and dynamical systems theory. This volume will particularly appeal to scholars and researchers interested in the intersection between music, philosophy, and/or psychology.

  • Ricoeur, Paul. 2015. Soi-Même Comme Un Autre. Points.
    Résumé : Soi-même comme un autre Le soi renvoie à la question de l'identité. Mais l'identité elle-même a deux facettes : d'un côté, elle renvoie au même, au semblable, celui dont il est question sur la " carte d'identité ", par exemple ; d'autre part, elle signifie le " soi-même ", le propre, l'unique que je suis par rapport à un autre, et l'autre que je suis par rapport à lui. Cette interrogation sur le même – idem – et le propre – ipse – renouvelle l'ancienne dialectique du Même et de l'Autre, puisque l'autre se dit de multiples façons et que le soi peut aussi être considéré en tant qu'autre. Soi-même comme un autre : l'ipséité est impossible sans l'invariant de l'identité, mais l'identité prend sens par la singularité affirmée de l'ipséité. Les dix études qui composent cet ouvrage sont une réflexion sur le sens et le destin des philosophies du sujet.Paul Ricœur (1913-2005) Auteur d'une œuvre considérable, il a consacré sa réflexion à l'analyse du sujet, de son action et de son rapport au temps, et a noué un dialogue constant avec les sciences humaines.

  • Ricoeur, Paul. 2004. A L'école De La Phénoménologie. Paris: Librairie J Vrin.

  • Rimbaud, Arthur. 1998. Une Saison En Enfer : Illuminations Et Autres Textes, 1873-1875. Paris: Le Livre de Poche.

  • Roloff, Carola, Weiße, Wolfram, et Zimmermann, Michael. 2020. Buddhism In Dialogue With Contemporary Societies. Waxmann Verlag.
    Résumé : The growing pluralization of religion and culture in Europe means that we encounter an increasing number of Buddhist immigrants as well as ‘Western’ converts. Against this background, in June 2018, the Academy of World Religions and the Numata Center for Buddhist Studies at the University of Hamburg (Germany), invited scholars of Theravāda, East Asian and Tibetan Buddhism. The questions discussed referred to:- Does Buddhism matter today? What can it contribute?- Must Buddhism adapt to the modern world? How can Buddhism adapt to a non-Asia context?- When Buddhism travels, what must be preserved if Buddhism is to remain Buddhism?The contributions in this volume show not only that Buddhism matters in the West but that it already has its strong impact on our societies. Therefore, universities in Europe should include Buddhist theories and techniques in their curricula.
    Mots-clés : Religion / General.

  • Ronell, Avital. 2006. Telephone Book : Technologie, Schizophrénie Et Langue Électrique. Paris: Bayard Jeunesse.

  • Rousseau, Jean-Jacques. 2012. Discours Sur L'origine Et Les Fondements De L'inégalité Parmi Les Hommes. Paris: Flammarion.
  • Ruyer, Raymond. 1950. La Conscience Et Le Corps. 2e éd.ᵉ éd. Paris: Presses Universitaires de France.

  • Saint Augustin,. 1993. Les Confessions. Paris: Flammarion.

  • Salanskis, Jean-Michel. 2006. Levinas Vivant. 1ᵉʳ éd. Paris: Les Belles Lettres.
    Résumé : Ce livre rassemble les textes qui sont servi d'appui à sept conférences données au cours du premier semestre 2006 dans des colloques d'hommage à Emmanuel Levinas, à l'occasion du centenaire de sa naissance. Ensemble, ils composent un livre qui plaide pour une appropriation audacieuse, fidèle et novatrice, prosaïque et radicale de la pensée de Levinas. En substance, on veut la lire et la recevoir comme quelque chose qui continue de nous surprendre et nous déplacer, en nous faisant tout comprendre à partir de l'émotion éthique. Et qui par là même nous libère des mauvaises formes du rationalisme: celles qui donnent lieu à un théoriser aveugle et clos, aussi bien que celles qui amènent un discours oraculaire intégrant et confondant les niveaux. L'ensemble est organisé en trois sections. Dans la première (Le noyau éthique), on expose les « fondamentaux » de cette pensée - la vision de la morale, la critique de l'ontologie, la relation avec le Judaïsme - en essayant de la présenter de manière à la fois plus pédagogique qu'on ne le fait d'habitude, et moins conventionnelle. Dans la seconde (Rationalité lévinassienne), on tente de caractériser la philosophie de Levinas par un certain usage des grandes ressources de toute pensée que sont d'une part la spatialité, d'autre part le couple logique de l'universel et du particulier. On prend donc le parti de ne pas envisager le geste philosophique de Levinas comme radicalement étranger à la posture strictement intellectuelle, conceptuelle, épistémique, ainsi que beaucoup sont tentés de le faire. Dans la troisième section (L'ancien siècle et son futur), on essaie de voir le vingtième siècle comme cet auteur qui l'a pour ainsi dire traversé d'un bout à l'autre nous le montre, et de tirer de cette vision une annonce, voire une promesse du futur. Ce livre est en même temps un voyage et un pèlerinage, d'une ville à l'autre: les textes se rattachent chacun à un des lieux, à une des haltes de Levinas. Paris, Strasbourg et Fribourg, Jérusalem, Paris à nouveau, Kaunas et pour finir Paris encore sont ainsi les étapes de ce « Semestre avec Levinas ».

  • Salanskis, Jean-Michel. 2007. Territoire Du Sens : Essais D'éthanalyse. Paris: Vrin.

  • Salanskis, Jean-Michel. 2011. « Expérience, Phénoménologie, Éthanalyse ». Consulté décembre7. http://jmsalanskis.free.fr/article.php3?id_article=63.

  • Salanskis, Jean-Michel, et Sebbah, François-David. 2008. Usages Contemporains De La Phénoménologie. Paris: Sens & Tonka.
    Résumé : Deux auteurs de sensibilité différente dépeignent la situation actuelle de la phénoménologie dans une série de chapitres, commis par l'un ou l'autre, qui entre en "dialogue". La phénoménologie est, d'abord, saisie via le legs des pères fondateurs (Husserl et Heidegger) puis par les "passages à la limite" dus à une certaine filiation française (Derrida, Henry, Lévinas, Marion). Ensuite, les auteurs s'intéressent aux croisements de la phénoménologie avec les sciences, soit qu'elle entre dans des transactions risquées avec les sciences cognitives, soit qu'elle donne son langage à la méditation du fondement des mathématiques. Poursuivent en mesurant l'avenir possible de la phénoménologie soit dans le cadre d'un nouveau programme de réflexion de la culture, soit comme "phénoménologie d'écrivain" qui endosse le plus philosophique de "l'attitude philosophique", interrogeant les questions défiant tout traitement positif. Le livre est clos par une brève "rétrospective duelle", chaque auteur y propose son propre bilan.

  • Sartre, Jean-Paul. 1976. L'etre Et Le Néant. Paris: Gallimard.


  • Aesthetics And The Embodied Mind: Beyond Art Theory And The Cartesian Mind-Body Dichotomy. 2015. Aesthetics And The Embodied Mind: Beyond Art Theory And The Cartesian Mind-Body Dichotomy. Contributions To Phenomenology. Springer Netherlands. https://www.springer.com/gp/book/9789401793780.
    Résumé : The project of naturalizing human consciousness/experience has made great technical strides (e.g., in mapping areas of brain activity), but has been hampered in many cases by its uncritical reliance on a dualistic “Cartesian” paradigm (though as some of the authors in the collection point out, assumptions drawn from Plato and from Kant also play a role). The present volume proposes a version of naturalism in aesthetics drawn from American pragmatism (above all from Dewey, but also from James and Peirce)—one primed from the start to see human beings not only as embodied, but as inseparable from the environment they interact with—and provides a forum for authors from diverse disciplines to address specific scientific and philosophical issues within the anti-dualistic framework considering aesthetic experience as a process of embodied meaning-making. Cross-disciplinary contributions come from leading researchers including Mark Johnson, Jim Garrison, Daniel D. Hutto, John T. Haworth, Luca F. Ticini, Beatriz Calvo-Merino.The volume covers pragmatist aesthetics, neuroaesthetics, enactive cognitive science, literary studies, psychology of aesthetics, art and design, sociology.
    Pièce jointe Snapshot 6.1 Mo (source)

  • Schiavio, Andrea, et Høffding, Simon. 2015. « Playing Together Without Communicating? A Pre-Reflective And Enactive Account Of Joint Musical Performance ». Musicae Scientiae 19 (juillet 20). doi:10.1177/1029864915593333.
    Résumé : In this article we explore the role of pre-reflective, embodied, and interactive intentionality in joint musical performance. Putting together insights from phenomenology and current theories in cognitive science, we present a case study based on qualitative interviews with the Danish String Quartet (DSQ). A total of 12 hours of interviews was recorded, drawing on ethnography-related methodologies during tours with the DSQ in Denmark and England in 2012 and 2013, focusing mainly on their experience of perception, intentionality, absorption, selfhood and intersubjectivity. The analysis emerging from our data suggests that expert musicians' experience of collective music-making is rooted in the dynamical patterns of perception and action that co-constitute the sonic environment(s) in which they are embedded, and that the role of attention and other reflective processes should therefore be reconsidered. In putting forward our view on ensemble cohesion, we challenge Keller's and Seddon and Biasutti's influential positions, maintaining that the cognitive processes at play in such intersubjective context are grounded in the concrete (inter)actions of the players, and are not reducible to processes and structures 'in the head'. We argue that this is a significant step forward from more traditional accounts of joint musical performances, which often involve mental representations as principal explanatory tools – downplaying the embodied and participatory dimension of music-making – and we conclude that ensemble performance can take place without attention to either shared goals, or to the other ensemble musicians. We finally suggest that if other researchers want to understand what it is like to play with other musicians then they must shift their focus from Joint Musical Attention (JMA) to Joint Musical Experience (JME), facilitating the development of more ecologically valid models of collective musical performance.
    Pièce jointe Full Text PDF 486.9 ko (source)


  • Schiavio, Andrea, van der Schyff, Dylan, Kruse-Weber, Silke, et Timmers, Renee. 2017. « When The Sound Becomes The Goal. 4E Cognition And Teleomusicality In Early Infancy ». Frontiers In Psychology 8: 1585. doi:10.3389/fpsyg.2017.01585. https://www.frontiersin.org/article/10.3389/fpsyg.2017.01585.
    Résumé : In this paper we explore early musical behaviors through the lenses of the recently emerged “4E” approach to mind, which sees cognitive processes as Embodied, Embedded, Enacted, and Extended. In doing so, we draw from a range of interdisciplinary research, engaging in critical and constructive discussions with both new findings and existing positions. In particular, we refer to observational research by French pedagogue and psychologist François Delalande, who examined infants' first “sound discoveries” and individuated three different musical “conducts” inspired by the “phases of the game” originally postulated by Piaget. Elaborating on such ideas we introduce the notion of “teleomusicality,” which describes the goal-directed behaviors infants adopt to explore and play with sounds. This is distinguished from the developmentally earlier “protomusicality,” which is based on music-like utterances, movements, and emotionally relevant interactions (e.g., with primary caregivers) that do not entail a primary focus on sound itself. The development from protomusicality to teleomusicality is discussed in terms of an “attentive shift” that occurs between 6 and 10 months of age. This forms the basis of a conceptual framework for early musical development that emphasizes the emergence of exploratory, goal-directed (i.e., sound-oriented), and self-organized musical actions in infancy. In line with this, we provide a preliminary taxonomy of teleomusical processes discussing “Original Teleomusical Acts” (OTAs) and “Constituted Teleomusical Acts” (CTAs). We argue that while OTAs can be easily witnessed in infants' exploratory behaviors, CTAs involve the mastery of more specific and complex goal-directed chains of actions central to musical activity.
    Pièce jointe Full Text PDF 691.4 ko (source)

  • The Social Life Of Avatars. 2002. The Social Life Of Avatars. 2002 editionᵉ éd. London: Springer.
    Résumé : Virtual reality (VR) technology has been developed commercially since the early 1990s [1]. Yet it is only with the growth of the Internet and other high-bandwidth links that VR systems have increasingly become networked to allow users to share the same virtual environment (VE). Shared YEs raise a number of interesting questions: what is the difference between face-to-face interaction and interaction between persons inside YEs? How does the appearance of the "avatar" - as the graphical representation of the user has become known - change the nature of interaction? And what governs the formation of virtual communities? This volume brings together contributions from social scientists and computer scientists who have conducted research on social interaction in various types of YEs. Two previous volumes in this CSCW book series [2, 3] have examined related aspects of research on YEs - social navigation and collaboration - although they do not always deal with VRIVEs in the sense that it is used here (see the definition in Chapter 1). The aim of this volume is to explore how people interact with each other in computer-generated virtual worlds.

  • Schroeder, Ralph, et Axelsson, Ann-Sofie. 2006. Avatars At Work And Play: Collaboration And Interaction In Shared Virtual Environments. Springer Science & Business Media.
    Résumé : Avatars at Work and Play brings together contributions from leading social scientists and computer scientists who have conducted research on virtual environments used for collaboration and online gaming. They present a well-rounded and state-of-the-art overview of current applications of multi-user virtual environments, ranging from highly immersive virtual reality systems to internet-based virtual environments on personal computers. The volume is a follow-up to a previous essay collection, ‘The Social Life of Avatars’, which explored general issues in this field. This collection goes further, examining uses of shared virtual environments in practical settings such as scientific collaboration, distributed meetings, building models together, and others. It also covers online gaming in virtual environments, which has attracted hundreds of thousands of users and presents an opportunity for studying a myriad of social issues. Covering both ‘work’ and ‘play’, the volume brings together issues common to the two areas, including: What kind of avatar appearance is suitable for different kinds of interaction? How best to foster collaboration and promote usable shared virtual spaces? What kinds of activities work well in different types of virtual environments and systems? Avatars at Work and Play will be required reading for computer scientists and social scientists who are researching and developing virtual worlds. It will be useful on courses in New Media and human-computer interaction
    Mots-clés : Computers / Desktop Applications / Design & Graphics, Computers / Expert Systems, Computers / Interactive & Multimedia, Computers / Operating Systems / General, Computers / Social Aspects / General, Computers / User Interfaces, Social Science / General.

  • Schütz, Alfred. 1944. « On Multiple Realities ». Philosophy And Phenomenological Research 5 (4): 533–576. doi:10.2307/2102818.

  • Schütz, Alfred, Noschis, Kaj, Caprona, Denys de, Maffesoli, Michel, et Noschis-Gilliéron, Anne. 2008. Le Chercheur Et Le Quotidien : Phénoménologie Des Sciences Sociales. Paris: Klincksieck.
    Résumé : Passer du concept à l'objet. Voilà ce à quoi s'emploie, avec une obstinée rigueur, la démarche phénoménologique en général, celle de Schütz en particulier. C'est bien ce à quoi il convient d'être attentif quand on sait comment la sociologie est la cible, de nos jours, de nombreuses critiques. Toutes, d'ailleurs, ne sont pas infondées. Car, outre les lassantes et puériles querelles qui la déchirent, il faut bien reconnaître qu'elle a une fâcheuse tendance à être en retard d'une guerre concernant ce que Durkheim appelait les caractères essentiels de la vie sociale. Nombreux étant ceux qui en son sein continuent avec lassitude, ennui ou cynisme, à développer des thématiques éculées n'intéressant plus personne si ce n'est eux-mêmes. Il y a donc un défi, et quelques moyens de le relever. Le Chercheur et le Quotidien est du nombre et toute l'œuvre d'Alfred Schütz pourrait être comprise comme une réponse à la lumineuse remarque de Max Weber : comment être à " la hauteur du quotidien " ? L'intérêt d'à présent, la thématique du quotidien, c'est bien cela qu'on va lire tout au long de ces pages, et c'est cela qui peut redonner à la sociologie une nouvelle dynamique. Non pas comme un nouvel objet à étudier, encore moins comme un nouveau système à appliquer, mais bien comme une mise en perspective, une assomption de ce qui se donne à voir.

  • Searle, John R. 1969. Speech Acts: An Essay In The Philosophy Of Language. Cambridge University Press.
    Résumé : Written in an outstandingly clear and lively style, it provokes its readers to rethink issues they may have regarded as long since settled.
    Mots-clés : Philosophy / Language, Philosophy / Mind & Body, Philosophy / Political.

  • Sebbah, François-David. 2012. « Levinas, Henry Et La Question De La Technique ». Philosophie (114) (mai 15): 74-91. http://www.cairn.info/revue-philosophie-2012-3-p-74.htm.

  • Sebbah, François-David. 2006. « Visage De Clone ». Les Études Philosophiques (78) (septembre 1): 353-366. http://www.cairn.info/revue-les-etudes-philosophiques-2006-3-p-353.htm.

  • Sebbah, François-David. 2010. Qu'est-Ce Que La Technoscience ? : Une Thèse Épistémologique Ou La Fille Du Diable ?. À Présent. Paris: Les Belles Lettres.

  • Sebbah, François-David. 2009. Lévinas Et Le Contemporain : Les Préoccupations De L'heure. Besançon: Solitaires Intempestifs.

  • Sebbah, François-David. 2001. L'epreuve De La Limite : Derrida, Henry, Levinas Et La Phénoménologie. Paris: Presses Universitaires de France.
  • Sebbah, François-David. 2004. « L'usage De La Phénoménologie Dans Le Paradigme De L'enaction ». Intellectica 2 (39): 169-188.

  • Sebbah, François-David. 2006. « Visage De Clone ». Les Études Philosophiques n° 78 (3): 353-366. doi:10.3917/leph.063.0353.
  • SEBBAH, François-David. « L'usage De La Méthode Phénoménologique Dans Le Paradigme De L'enaction » (sans date): 20.
    Résumé : Using the method of phenomenological reduction in the paradigm of enaction. This article examines the way in which Varela employs the method of phenomenological reduction in cognitive science, and proposes an evaluation. Particular attention is paid to the question of the epokhe or phenomenological reduction, and the requirement of “mutual constraints” between “weak naturalization” and phenomenology which underlies the project of “neurophenomenology”. This critical examination leads to the hypothesis that, in spite of the rigour of Varela’s approach, there is a point at which the phenomenological posture and the work of scientific naturalization are finally mutually exclusive – this of course does not mean that the style of collaboration which is sketched out cannot be fruitful.

  • Sebbah, François-David. 2012. Testing The Limit: Derrida, Henry, Levinas, And The Phenomenological Tradition. 1 editionᵉʳ éd. Stanford, California: Stanford University Press.
    Résumé : In exploring the nature of excess relative to a phenomenology of the limit, Testing the Limit claims that phenomenology itself is an exploration of excess. What does it mean that "the self" is "given"? Should we see it as originary; or rather, in what way is the self engendered from textual practices that transgress―or hover around and therefore within―the threshold of phenomenologial discourse? This is the first book to include Michel Henry in a triangulation with Derrida and Levinas and the first to critique Levinas on the basis of his interpolation of philosophy and religion. Sebbah claims that the textual origins of phenomenology determine, in their temporal rhythms, the nature of the subjectivation on which they focus. He situates these considerations within the broader picture of the state of contemporary French phenomenology (chiefly the legacy of Merleau-Ponty), in order to show that these three thinkers share a certain "family resemblance," the identification of which reveals something about the traces of other phenomenological families. It is by testing the limit within the context of traditional phenomenological concerns about the appearance of subjectivity and ipseity that Derrida, Henry, and Levinas radically reconsider phenomenology and that French phenomenology assumes its present form.
  • Simondon, Gilbert. 1989. Du Mode D'existence Des Objets Techniques. Paris: Aubier.

  • Simondon, Gilbert. 2007. L'individuation Psychique Et Collective. Aubier.
  • Smuts, Barbara. 2001. « Encounters With Animal Minds ». Journal Of Consciousness Studies 8 (5-7): 5–7.

  • Spencer-Brown, George. 2015. Laws Of Form. Leipzig: Bohmeier.


  • Srivastava, Kalpana, Das, R. C., et Chaudhury, S. 2014. « Virtual Reality Applications In Mental Health: Challenges And Perspectives ». Industrial Psychiatry Journal 23 (2): 83-85. doi:10.4103/0972-6748.151666. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4361984/.

  • Steiner, Pierre. 2010. « Philosophie, Technologie Et Cognition. Etats Des Lieux Et Perspectives ». Intellectica 2010/1-2 (53-54): 7-40. http://www.intellectica.org/SiteArchives/actuels/n53_54/1-5354-Intro_PS.pdf.
  • Steiner, Pierre, et Stewart, John. 2009. « From Autonomy To Heteronomy (And Back): The Enaction Of Social Life ». Phenomenology And The Cognitive Sciences 8 (4): 527–550.

  • Rohde, Marieke, Jaegher, Hanne De, Barbaras, Renaud, Sheya, Adam, Smith, Linda B., Colombetti, Giovanna, Sheets-Johnstone, Maxine, et al. 2014. Enaction: Toward A New Paradigm For Cognitive Science. Éd. John Stewart, Olivier Gapenne, et Ezequiel A. Di Paolo. Reprint edition. Cambridge, Mass.: A Bradford Book.
    Résumé : A comprehensive presentation of an approach that proposes a new account of cognition at levels from the cellular to the social.This book presents the framework for a new, comprehensive approach to cognitive science. The proposed paradigm, enaction, offers an alternative to cognitive science's classical, first-generation Computational Theory of Mind (CTM). Enaction, first articulated by Varela, Thompson, and Rosch in The Embodied Mind (MIT Press, 1991), breaks from CTM's formalisms of information processing and symbolic representations to view cognition as grounded in the sensorimotor dynamics of the interactions between a living organism and its environment. A living organism enacts the world it lives in; its embodied action in the world constitutes its perception and thereby grounds its cognition. Enaction offers a range of perspectives on this exciting new approach to embodied cognitive science.Some chapters offer manifestos for the enaction paradigm; others address specific areas of research, including artificial intelligence, developmental psychology, neuroscience, language, phenomenology, and culture and cognition. Three themes emerge as testimony to the originality and specificity of enaction as a paradigm: the relation between first-person lived experience and third-person natural science; the ambition to provide an encompassing framework applicable at levels from the cell to society; and the difficulties of reflexivity. Taken together, the chapters offer nothing less than the framework for a far-reaching renewal of cognitive science.ContributorsRenaud Barbaras, Didier Bottineau, Giovanna Colombetti, Diego Cosmelli, Hanne De Jaegher, Ezequiel A. Di Paolo. Andreas K. Engel, Olivier Gapenne, Véronique Havelange, Edwin Hutchins, Michel Le Van Quyen, Rafael E. Núñez, Marieke Rohde, Benny Shanon, Maxine Sheets-Johnstone, Adam Sheya, Linda B. Smith, John Stewart, Evan Thompson

  • Stiegler, Bernard. 2003. Aimer, S'aimer, Nous Aimer : Du 11 Septembre Au 21 Avril. Paris: Editions Galilée.
    Résumé : La violence et l'insécurité dans lesquelles nous vivons - aussi exploitées qu'elles puissent être fantasmatiquement, voire manipulées de manière délibérée - relèvent avant tout d'une question de narcissisme, et sont le fait d'un processus de perte d'individuation. Il s'agit de narcissisme au sens où un homme comme Richard Durn, assassin d'un nous - assassiner un conseil municipal, représentation officielle d'un nous, c'est assassiner un nous - souffrait terriblement de ne pas exister, de ne pas avoir, disait-il, le " sentiment d'exister " : lorsqu'il tentait de se voir dans une glace, il n rencontrait qu'un immense néant. C'est ce qu'a révélé la publication d son journal intime par Le Monde. Durn y affirme qu'il a besoin de " faire du mal pour, au moins une fois dans [sa] vie, avoir le sentiment d'exister "Richard Durn souffre d'une privation structurelle de ses capacités narcissiques primordiales. J'appelle " narcissisme primordial " cette structure de la psychè qui est indispensable à son fonctionnement, cette part d'amour de soi qui peut devenir parfois pathologique, mais sans laquelle aucune capacité d'amour quelle qu'elle soit ne serait possible. Freud parle de narcissisme primaire, mais cette expression ne correspond pas tout à fait à ce dont je parle : elle désigne l'amour de soi infantile, une époque précoce de la sexualité. Freud parle aussi de narcissisme secondaire, ce qui survient à l'âge adulte, mais il ne s'agit encore pas de ce que je nomme le narcissisme primordial, qui est sans doute plus proche de ce que Lacan désigne dans son analyse du " stade du miroir "Il y a un narcissisme primordial aussi bien du je que du nous : pour que le narcissisme de mon je puisse fonctionner, il faut qu'il puisse se projeter dans le narcissisme d'un nous. Richard Durn, n'arrivant pas à élaborer son narcissisme, voyait dans le conseil municipal la réalité d'une altérité qui le faisait souffrir, qui ne lui renvoyait aucune image, et il l'a massacrée

  • Stiegler, Bernard. 2009. Pour Une Nouvelle Critique De L'économie Politique. Paris: Galilée.

0 | 50 | 100 | 150 | 200 | 250 | 300

--- Exporter la sélection au format